divendres, 19 de novembre del 2010

L'EVOLUCIÓ DELS SENTITS.

La vista

Al néixer el nadó és pràcticament cec, a distàncies de més de 20cm no veu bé. neix sense completar la formació de la retina que no acaba fins al voltant del primer any, a més no completa el procés de mielinització fins als 6 mesos d'edat. És capàç, però, de distingir la claror de la foscor.
Als tres mesos ja pot seguir amb la mirada un objecte en moviment de dins del seu camp visual. així com ja és capaç de distingir objectes de diferents colors.
a partir del quart l'acomodació de les distàncies és com la del adult, a més ja mostra preferència pels colors vius i brillants.
a partir del any distingeix un objecte que l'interesa d'entre molts d'iguals que sols és diferèncien pel color. a
als dos anys  distingeix els colors fonamentals i també ja comença a distingir les formes fonamentals: cercle, quadrat, triangle.
als tres anys coneix el nom de tres o quatre colors i els aplica de forma correcta així com  distinció de mides: gran, petit, i coneix tres posicions: sobre, dins i sota.




L'audició

A la setmana 22 de gestació, el fetus respon al so de manera que si la mare li canta o li parla ja l'escolta.
al néixer, l'oïda està perfectament desenvolupada de manera que pot reaccionar als sorolls des de el primer dia.
al primer més, pot localitzar els sorolls i s'interesa ja per les veus humanes.
a partir del terçer més gira el cap en direcció al soroll.
al quart més ja mostra interés per l'entonació i la música.
als cinc mesos reconeix la veu familiars, la de la mare pràcticament des que néix, i poc a poc apren a distinguirles persones a través de la veu.
en el perìode que va dels dos a tres anys pot distingir i identificar objectes a través del seu soroll, com els sons animals, de reconeixer una cançó i de reproduir melodies.



El tacte

Ja en la setmana 22 la pell del fetus és sensible al tacte i es fiquen sovint a xupar el dit.
El sentit del tacte és el més desnvolupat dels sentits en el moment de néixer, ja des de el primer moment els estimuls de la pell provoquen reaccions generals i locals i detecten diferències segons la zona igual que un adult. també ja des de el primer moment tenen sensibilitat en front el dolor de forma generalitzada  i també la sensibilitat del calor i molt especialment la del fred. la sensibilitat tàctil del recent nascut  està desenvolupada particularment en els palmells de les mans, planta dels peus i a la cara.
Entre els dos i nou mesos reaccionen a les pesigolles.
als 12 exerceixen el tacte a través del palmell de la mà.
als 18 reaccionen al picor rascant-se amb els dits i les ungles.
Als dos anys localitzen el dolor al lloc on s'origina.



El gust

Ja el fetus de 22 setmanes té le papiles gustatives formades i le permet distingir sobretot el dolç.
el lactant reaciona a diversos gustos: davant al sabor amarg, salat o àcid té reaccions negatives ( tancar els ulls, gestos facials, retirar la llengua, nausees, vòmits etc) mentre que tenen reaccions positives davant el sabor dolç.
a partir de 3 o  4 mes els nadons ja són capaços de ficar-se objectes a la boca i començen a desenvolupar la coordinació óculo-manual  per tant exerciten el sentit del gust, vista i tacte.
A partir dels 3 anys descobreixen més gustos a través de l'alimentació.




L'olfacte

És el sentit menys desenvolupat en el recent nascut.
Se sap que el nadó reconeix l'olor de la seva mare .
Reacciona davant olors desagradables o intensos.
Cap als tres anys classifica els olors en agradables i desagradables.

11 comentaris:

  1. hola tere,
    he lelgit el teu treball. m'ha agradat molt.
    Jo també he penjat el meu aveure que et sembla.

    ResponElimina
  2. Hola Tere,deunidó quines explicacions has donat dels sentits més xules,i les fotos són idònies per la explicació donada.M'agradat.

    ResponElimina
  3. Hola Tere esta molt be explicat, hem coincidit en algunes fotos, les teves son molt adequades per l'escplicacions.

    ResponElimina
  4. Tere jo tinc apuntat que anem la Raquel, Rosa, Rosana i Jo.
    -Del teu m'agradat la foto del gust i la explicació del olfate perque és la més curta.
    -Rosa la foto de la vista i l'explicació del tacte perque explica el contacte de la mare amb el feto.
    -Rosana la foto del tacte i la explicació del la visió.
    -El de la Raquel no lo he vist.
    Tere si vols podem fer el comun amb els que hem coincidit més totes.

    ResponElimina
  5. Tere torno a ser jo, dema no puc mirar el blog fins que arribe a classe si pots comunicarte amb les demes, trieu entre totes i sino si et sembla ve fiquen en el de grup el que mes hem coincidit nosaltres.

    ResponElimina
  6. Noies per a escollir podem veure com o ho han fet la resta dels companys i veure si ho tenim complert o no, hi ha grups que ho han fet molt bé i ens pot ajudar a veure quins apartats estan bén treballats perque teniem que ficar lo important però de forma completa

    ResponElimina
  7. Hola noies,quasi totes les imatges estan molt bé, personalment m'agraden totes, escolliu la que escolliu jo estiré d'acord.
    Amb el tex,estic d'acord amb la Mari Angels,el de la Tere l'olfacte,el de la Rosa el tacte i penso que l'oïda de la Mari Angels també esta bé.
    El sentit del gust de la Raquel també el trovo acertat.

    ResponElimina
  8. Hola Tere,crec que ho he fet bé,si falta alguna cosa me ho dius,bona nit i fins demà.

    ResponElimina
  9. Hola Tere, m'agrada molt el comentari de la vista i l'olfacte perque es molt breu, de la Raquel m'agrade la foto del tacte perque es molt tendra, de la Mª Angels m'agrada tot i de la Roxana m'agrada els comentaris de la vista. Tere aquests comentaris son de grup.

    ResponElimina
  10. Hola companyes!
    He estat mirant, llegint i observant el text i les fotos de totes i je arribat a la conclusió següent;

    De la Mª Angels: el text que més m’ha agradat ha set el del gust, ja que l’explicació que ha fet és molt pareguda a la meva. I la foto que ha posat penso que també és més encertada que la meva, així doncs jo hi posaria aquesta foto.

    De la Rosana: EL que més m’ha agradat ha set que ha resumit molt els conceptes, penco que hauríem de fer unes explicacions curtes i concretes.

    De la Rosa:M’ha agradat la foto i l’explicació que ha fet del tacte, ja que penso que és molt concreta i fàcil d’entendre. La canviaria per la meva perfectament.

    De la Tere: totes les explicacions són molt encertades però penso que hauríem de fer-les més curtes, com per exemple la que ha fet del olfacte. La foto que posaria del olfacte al comentari grupal és aquesta que ha posat ella, ja que m’agrada més que la meva.

    ResponElimina
  11. Tere solament en faltava enviarte el comentari de la Raquel. Penso que la explicació que més m'ha agradat a segut la del olfacte, ja que la foto del nen es adecuada per el sentit, perque els nens molts petits no tenen desarrollat el olfacte.

    ResponElimina

Hola companys!